اخبار

فونیکس FX رکورد پرشتاب ترین خودرو مونتاژی ایران را شکست

فونیکس FX رکورد پرشتاب ترین خودرو مونتاژی ایران را شکست

[ad_1]

مدیران خودرو که سال گذشته با معرفی برند فونیکس به جای چری، از برند لاکچری خود رونمایی کرده بود؛ در تازه‌ترین تصمیم خود یکی از جدیدترین محصولات کمپانی چری چین یعنی مدل اومودا 5 را تقریبا همزمان با عرضه جهانی وارد کشورمان کرده است. این مدل در بازار ایران فونیکس FX نام گرفته است و با توجه به وزن کمتر و مشخصات فنی مشابه با تیگو 8 پرو، می تواند با رکورد صفر تا صدی در حدود 8.2 ثانیه، پرشتاب ترین خودرو اتوماتیک مونتاژی کشور قلمداد شود. پیش از این این رکورد متعلق به خودروهایی نظیر پژو 2008، سیتروئن C3 و نیسان ماکسیما اتوماتیک بود.

فونیکس اف ایکس

فونیکس اف ایکس در ایران با تاکید بر طراحی ظاهری خاص و آینده نگرانه اش به بازار عرضه خواهد شد که البته توصیف میزان زیبایی این مدل، کاری پیچیده و سلیقه ای است که احتمالا بیشتر با سلیقه نسل جوان جور در می آید چراکه الگوی مدرن چراغ های دو تکه و جلوپنجره های عظیم الجثه معمولا چندان با سلیقه همگان جور نیست اما به رویه ای معمول در طراحی خودروهای جدید در سراسرجهان بدل شده است.

فونیکس FX رکورد پرشتاب ترین خودرو مونتاژی ایران را شکست, لپ تاپ استوک

فونیکس FX قرار است با مشخصات فنی و آپشنهای ایمنی و رفاهی نزدیک به تیگو8 پرو ولی با قیمتی کمتر راهی بازار شود و مشتریان جوانتری را هدف قرار دهد، طراحی نسبتا اسپرت بدنه در کنار رنگ آمیزی دو رنگ و رینگ های مشکی با رنگ آمیزی قرمز نیز در همین راستا انتخاب شده اند.

ابعاد فونیکس اف ایکس در طول، عرض، ارتفاع و فاصله محوری به ترتیب 4.4 و 1.83 و 1.585 و 2.63 متر اعلام شده، که با نسل قبلی چری تیگو 5 قابل مقایسه است و یک کراس اوور سایز متوسط چهار یاپنج نفره با طراحی کوپه مانند محسوب می شود.

بیشتر بدانید :   لایتنینگ راه ورود بیت کوین به زندگی روزمره مردم

فونیکس اف ایکس

کابین فونیکس اف ایکس از نظر طراحی با سایر محصولات چری متفاوت است و تریم داخلی پلاستیکی و نسبتا اقتصادی نشان می دهد، همچنین طراحان تلاش زیادی کرده اند تا انبوهی از دکمه ها و آپشنهای رفاهی را بدون آشفتگی نمای کابین، در جای جای داشبورد قرار دهند و بخش بسیاری از عملگرها در واقع به مانیتورمرکزی خودرو منتقل شده است. در مجموع کیفیت درون کابین متوسط است و چندان تناسبی با قیمت در حدود 1.6 میلیاردی این خودرو ندارد.

فونیکس اف ایکس پرو

چری یا به عبارت بهتر، فونیکس اف ایکس، مجهز به پیشرانه 1.6 لیتری TGDI توربوشارژ است، که با تیگو 8 پرو مشترک است. این‌ موتور ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۱ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. نیروی پیشرانه از طریق جعبه‌دنده هفت سرعته دوکلاچه اتوماتیک به محور جلو منتقل می‌شود.

البته یک مدل ارزان قیمت تر از اف ایکس نیز با موتور 1.5 لیتری توربو و گیربکس سی وی تی به تعداد محدود عرضه خواهد شد که از عملکردی ضعیف تر نسبت به این مدل برخوردار است و علیرغم شباهت ظاهری در محور عقب نیز با تعلیق یکپارچه عرضه می شود.

 فونیکس اف ایکس موتور و مشخصات فنی

فونیکس FX در نسخه تولید انبوه و فول، در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمزهای دیسکی خنک شونده و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک و ترمزهای دیسکی استفاده می کند. سیستم‌هایی نظیر ABS و EBD که اکنون به یک اجبار در صنعت خودروسازی تبدیل شده اند نیز همراه این خودرو خواهند بود.

فونیکس FX رکورد پرشتاب ترین خودرو مونتاژی ایران را شکست, لپ تاپ استوک

امکانات و آپشن های رفاهی فونیکس FX

از جمله امکانات فونیکس FX می‌توان به فرمان دی کات، نمایشگر دوگانه 12,25 اینچی، صفحه کیلومتر تمام دیجیتالی با تزئینات کرومی، دوربین 360 درجه، کروز کنترل تطبیقی، صندلی‌های برقی ردیف جلو به همراه گرمکن، سنسور تصادف جلو، ترمز اضطراری هوشمند، صندوق عقب برقی، سانروف و…  اشاره کرد.

بیشتر بدانید :   آب احتمالاً مدت‌ها قبل از شکل‌گیری خورشید در منظومه ما وجود داشته است

فونیکس اف ایکس

در بخش سیستم اطلاعات و سرگرمی دستیارهای هواوی HiCar، اپل CarPlay و بایدو CarLife دیده می‌شود. نکته جالب اینجاست که فونیکس اف ایکس، دارای سیستم نظارت بر هوشیاری راننده است. هم‌چنین بد نیست بدانید سیستم صوتی آن نیز از برند سونی است. نورپردازی داخلی شامل 64 رنگ می‌شود.

فونیسک اف ایکس

تجربه رانندگی در پیست آزادی

خودروهای جدید معمولا از پلت فرم یکسانی با سایر خودروهای هم برند خود بهره می برند و از این نظر هم اختلاف چندانی بین رانندگی با مدل های مختلف چری و ام وی ام وجود ندارد، اما تنظیمات فنربندی فونیکس اف ایکس به شکلی انجام شده که مشخصات رانندگی این مدل بیشتر به نسخه پرچمدار تیگو 8 پرو نزدیک است. هندلینگ خوب، شتاب فوق العاده 8.2 ثانیه با کولر و ESP خاموش، توان ترمزگیری از 100 تا صفر کیلومتر بر ساعت در 40 متر مسافت و رانندگی هیجان انگیز به نسبت سایر کراس اوورهای موجود در بازار، از جمله ویژگی های جذاب راندن FX در پیست ازادی هستند. با این حال لازم به تاکید است که موتور پیشرفته و تزریق مستقیم این مدل، نیاز مبرمی به بنزین سوپر دارد وبراساس آنچه مالکین مدل تیگو 8 پرو می گویند، با بنزین معمولی دچار افت عملکرد و خرابی های متعدد می شود.

فونیکس اف ایکس

قیمت و شرایط بازار فونیکس FX

فونیکس FX در بازار به رقیب مستقیمی برای لاماری ایما، دیگنیتی پرستیژ و جک کی 7 کرمان موتور تبدیل خواهد شد و با قیمت 1.6 میلیاردی البته از تمامی آن ها گرانتر، مجهزتر و سریعتر است اما با توجه به طراحی ظاهری خاص این خودرو و حساسیت زیاد پیشرانه به بنزین معمولی، باید دید که میزان استقبال از این کراس اوور اسپرت و گران قیمت در بازار چقدر خواهد بود؟

بیشتر بدانید :   ادامه روند صعودی قیمت خودروهای داخلی علیرغم رکود بازار |‌ سیپک
فونیکس FX رکورد پرشتاب ترین خودرو مونتاژی ایران را شکست, لپ تاپ استوک

[ad_2]
منبع دیجیتاتو

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.