راهنمای خرید

راهنمای خرید cpu در سال 2020

راهنمای خرید cpu در سال 2020, لپ تاپ استوک

راهنمای خرید بهترین cpu 

چندین جزء مهم مانند واحد پردازش مرکزی (CPU) در سیستم شما وجود دارد. از بازی و اجرای برنامه های کاربردی سخت گرفته تا انجام کارهای محاسباتی به ظاهر ساده، CPU شما اکثر عملیات محاسباتی واقعی رایانه شما را انجام می دهد. به همین دلیل است که اگر قصد ارتقاء آن را دارید، مهم است که بدانید چگونه یک پردازنده را انتخاب کنید.

با این حال، خرید CPU مناسب می تواند گیج کننده باشد. هسته‌ها، رشته‌ها، ساعت‌ها و کش‌ها همگی اعدادی هستند که می‌توانیم به آنها دسترسی داشته باشیم، اما برای درک آن‌ها به دانش کمی نیاز دارند. در پایان این راهنمای خرید CPU، می‌دانید که چگونه یک CPU را انتخاب کنید، به دنبال چه چیزی باشید و مهمتر از همه، چرا.

 

AMD در مقابل اینتل

 

AMD در مقابل اینتل

AMD در مقابل اینتل

 

اتاق خبر اینتل/شرکت اینتل

در مورد کامپیوترهای رومیزی یا کیس استوک و لپ تاپ ها دو سازنده اصلی CPU وجود دارد: AMD و Intel. تا سال 2017، اینتل تنها گزینه واقعی بود مگر اینکه با بودجه محدودی روبه‌رو شوید، اما امروز، چه AMD یا یک CPU اینتل را انتخاب کنید، تا زمانی که آنچه را که می‌خواهید با سیستم جدید خود انجام دهید، خریداری می‌کنید.

این بدان معنا نیست که مواردی وجود ندارد که محصولات یک شرکت نسبت به شرکت دیگر توصیه شود، اما این تفاوت به اندازه گذشته مهم نیست، و عوامل دیگری ممکن است برای شما مهمتر باشند.

با این حال، یک نکته مهم این است که اگر قصد دارید یک سیستم ببندید، باید قطعات سازگار را خریداری کنید. مادربرد اینتل با CPU AMD کار نمی کند و بالعکس.

می توانید از هارد دیسک اینتل با مادربرد AMD یا کارت گرافیک AMD با رایانه شخصی اینتل استفاده کنید، اما وقتی نوبت به CPU و مادربرد می رسد، باید چیزی سازگار خریداری کنید.

 

معیار CPU و زمان بندی

شما می توانید اطلاعات زیادی در مورد یک پردازنده پیدا کنید که بدانید از چه مدلی است و در چه سطحی در آن مدل قرار دارد.AMD و Intel قراردادهای نامگذاری متفاوتی برای پردازنده ها دارند. و مهم است که بتوانیم آن را رمزگشایی کنیم.

به طور کلی هر چه پردازنده جدیدتر باشد بهتر است. و همانطور که در این راهنما توضیح خواهیم داد توانایی درک پردازنده ها به صورت جداگانه به شما کمک می کند انتخاب کنید کدام پردازنده ها درگیر هستند و کدام نه.

آخرین پردازنده های AMD بخشی از سری Ryzen 5000 هستند. عدد اول نشان‌دهنده نسل cpu است، در حالی که عدد دوم نشان‌دهنده جایی است که پردازنده در آن نسل قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، 5600X و 5800X هر دو از سری Ryzen 5000 می آیند، اما 5800X پردازنده سریعتر و توانمندتری از آن نسل است.

متأسفانه، خود اعداد معنی زیادی ندارند. اگر فرض کنید که پردازنده‌های Ryzen 5000 پنجمین نسل از پردازنده‌های Ryzen هستند، شما را ببخشید. اما اینطور نیست (در واقع رایزن نسل چهارم پردازنده ها است و تنها سومین تغییر معماری است). همچنین، 5800X دارای مارک Ryzen 7 و 5600X با برند Ryzen 5 است، در حالی که 5900X به شدت با Ryzen 9 شناخته می شود.

خود اعداد مهم نیستند. بنابراین آنها با یکدیگر مقایسه می کنند. Ryzen 5900X به نسل جدیدتری نسبت به 3900X تعلق دارد و 5800X و 5600X متعلق به یک نسل هستند، اما 5800X سریعتر است.

سیستم نامگذاری اینتل نیز مشابه است، عدد اول برای نشان دادن یک نسل و عدد دوم برای نشان دادن جایی که در آن نسل است استفاده می شود. مانند AMD، اینتل نیز پردازنده های خود را به کلاس های (Core i7 و Core i9) طبقه بندی می کند. با دانستن این موضوع می توانیم پردازنده 10900K اینتل را به عنوان پردازنده نسل دهم در رده i9 انتخاب کنیم. باز هم بالاتر اینجا بهتر است.

بیشتر بدانید :   12 مدل از بهترین آل این وان های دنیا 2022

 

اما وقتی صحبت از طراحی CPU می شود، هیچ چیز ساده نیست. مانند AMD، اینتل نیز در حال شکستن قرارداد نامگذاری است. به عنوان مثال، 10400 و 10600K هر دو نسل دهم پردازنده i5 هستند. هر چند بالاتر باز هم بهتر است، بنابراین 10400 بدتر از 10600K عمل می کند.

اینتل همچنین پسوندی را به اکثر پردازنده های خود اضافه می کند که نشان دهنده یک عملکرد خاص (یا عدم وجود چنین عملکردی) است. واقعاً هیچ توضیح منطقی برای حروف پسوند و معنای آنها وجود ندارد، بنابراین آنها را فهرست می کنیم:

 

G1-G7: سطح گرافیکی
E: قابل نصب
F: گرافیک مجزا مورد نیاز است
G: تصاویر ترکیبی
H: کارایی بالا برای موبایل بهینه شده است
HK: عملکرد بالا، بهینه سازی شده برای موبایل، قفل نشده
HQ: عملکرد بالا، بهینه سازی شده برای موبایل، چهار هسته ای
K: قفل شده است
S: نسخه ویژه
t : قوی
U: بهره وری انرژی موبایل
Y: موبایل بسیار کم توان

 

خوشبختانه هنگام خرید پردازنده با اکثر پسوندها مواجه نخواهید شد. موارد مهمی که باید به آنها اشاره کرد F و K برای پردازنده های دسکتاپ اینتل هستند. HK و U اغلب در دستگاه های تلفن همراه ظاهر می شوند.

 

سی پی یو رایزن

سی پی یو رایزن

 

انتخاب مناسب سی پی یو 

اگر می خواهید بدانید که چگونه یک پردازنده را انتخاب کنید، باید هسته ها و رشته ها را در نظر بگیرید. هسته‌ها مانند پردازنده‌های شخصی شما هستند که همه با هم روی یک تراشه بسته‌بندی شده‌اند. به طور سنتی، هر کدام می‌توانند یک کار را در یک زمان انجام دهند، به این معنی که تعداد هسته‌های بیشتر باعث می‌شود که پردازنده در چندوظیفه بهتر عمل کند. نرم افزارهای مدرن در استفاده همزمان از هسته های بیشتر برای انجام کارهای مشابه بسیار بهتر هستند، بنابراین برخی از نرم افزارها با هسته های بیشتر سریعتر اجرا می شوند.

Thread ها تعداد وظایفی هستند که یک CPU می تواند در یک زمان معین انجام دهد. اکثر پردازنده‌های مدرن شامل فقط خواندن موازی هستند (که در پردازنده‌های اینتل hyperthreading نامیده می‌شود)، که به پردازنده‌ها اجازه می‌دهد تا عملکرد اصلی را برای کارهای اضافی ترک کنند. به همین دلیل است که اغلب CPU هایی را می بینید که دارای برچسب چهار هسته و هشت رشته یا شش هسته و 12 رشته هستند.

این رشته های اضافی لزوما سریعتر نیستند – زیرا از قطعات استفاده نشده CPU استفاده بهتری می کنند – اما معمولاً عملکرد را در انتهای قابل مشاهده بهبود می بخشند.

برخی از نرم‌افزارها می‌توانند سرعت هسته‌ها و رشته‌های بیشتری را نسبت به سایرین افزایش دهند و تعداد هسته‌ها و رشته‌های CPU شما را به یک شاخص بزرگ از عملکرد بالقوه تبدیل کنند. داشتن هسته‌های بیشتر از آنچه نیاز دارید، سرعت کارها را فراتر از توان نرم‌افزار افزایش نمی‌دهد و می‌تواند باعث شود که هسته‌های شما به اندازه یک تراشه با تعداد کمتری سریع نباشند.

 

اگر فقط می‌خواهید به ایمیل‌ها پاسخ دهید، وبگردی کنید و نتفلیکس را تماشا کنید، دو هسته‌ها کار می‌کنند، اگرچه چهار هسته‌ها سریع‌تر خواهند بود، به خصوص اگر می‌خواهید روی سیستم خود چند کار انجام دهید. پردازنده‌های شش هسته‌ای مقرون به صرفه نیز ارزش در نظر گرفتن دارند – به خصوص اگر دارای چندین رشته همزمان باشند، مانند معماری‌های شش هسته‌ای AMD.

اگر گیمر هستید، حداقل به یک پردازنده چهار هسته ای، ترجیحا با هشت رشته نیاز دارید. استفاده از پردازنده شش هسته ای مزایایی دارد و برخی از بازی ها را می توان با استفاده از هشت هسته نسبتا سریعتر ساخت. همچنین شاهد کاهش بازدهی زیادی خواهید بود. به عنوان مثال، در اکثر بازی‌ها، Ryzen 7 5800X هشت هسته‌ای دقیقاً به خوبی Ryzen 9 5950X 16 هسته‌ای عمل می‌کند (و تقریباً نصف آن قیمت دارد).

بیشتر بدانید :   بهترین لپ تاپ‌های ارزان دانش آموزی در بازار

 

اگر یک ویرایشگر ویدیو یا صدا هستید، فیلم‌ها را رمزگذاری می‌کنید یا با پایگاه‌های داده بزرگ کار می‌کنید، پس آسمان تقریباً با تعداد هسته‌هایی که می‌توانید بهره‌برداری کنید محدود است – حتی اگر از هشت هسته فراتر بروید، چنین جهش‌های بزرگی نخواهید دید. در اجرا با این حال، پردازنده‌های ۱۲ و ۱۶ هسته‌ای Ryzen 5900X و 5950X AMD دو تا از بهترین پردازنده‌های چند رشته‌ای در جهان هستند و ثابت می‌کنند که اگر می‌خواهید کارهای زیادی انجام دهید، هسته‌ها واقعاً می‌توانند به شما کمک کنند.

 

حتی پردازنده‌های 64 هسته‌ای هم وجود دارند، اما بسیار گران هستند و فقط برای حرفه‌ای‌ها ارزش در نظر گرفتن دارند.

 

 

عملکرد Ryzen 3700X

عملکرد Ryzen 3700X

 

دکتر لیزا سو، مدیر عامل AMD، عملکرد Ryzen 3700X را شرح داد.

یکی دیگر از عوامل مهم در پردازنده ها فرکانس کلاک است. این رتبه بندی مگا هرتز (مگاهرتز) و گیگاهرتز (گیگاهرتز) است و نشان می دهد که یک پردازنده در هر ثانیه چند مجموعه از وظایف را می تواند انجام دهد. این یک نمایش منصفانه از سرعت تک هسته‌ها است، اگرچه تمام داستان را بیان نمی‌کند. اگر دو پردازنده از یک نسل تعداد هسته های یکسانی داشته باشند، اما یکی از آنها سرعت کلاک بالاتری داشته باشد، سریعتر کار می کند.

 

از آنجایی که سرعت کلاک بالاتر به معنای هسته‌های سریع‌تر است، می‌تواند تراشه‌هایی با سرعت کلاک بالاتر ایجاد کند، اما هسته‌های کمتری در برنامه‌های خاصی که نمی‌توانند از هسته‌ها و رشته‌های بیشتر استفاده کنند بهتر عمل می‌کنند. بنابراین، یک پردازنده 10 هسته ای مانند i9-10900K اینتل در بسیاری از معیارها با یک پردازنده 16 هسته ای مانند Ryzen 9 5950X AMD قابل مقایسه است. 5950X هسته های بیشتری دارد، اما 10900K هسته های سریع تری دارد که بسته به برنامه هایی که استفاده می کنید می تواند چیز خوبی باشد.

 

CPU ها همچنین دارای دستورالعمل های مختلف در هر ساعت (IPC) رتبه بندی هستند. این تعداد وظایفی است که می توان در هر چرخه ساعت انجام داد (هر ثانیه که با سرعت ساعت نشان داده می شود) و به معماری مورد نظر بستگی دارد. مجدداً با استفاده از 5950X و 10900K، 5950X از معماری Zen 3 AMD بهره می برد که دارای رتبه IPC بالاتری نسبت به طراحی های نسل دهم اینتل است. این بدان معناست که وقتی هسته نسل دهم اینتل و هسته Zen 3 AMD با سرعت یکسانی کار می کنند، هسته Zen 3 AMD سریعتر خواهد بود. با توجه به سرعت یکسان، می تواند دستورالعمل های بیشتری را در هر چرخه ساعت تکمیل کند.

 

اگرچه این ممکن است کمی گیج کننده به نظر برسد، اما اهمیت نگاه کردن به بررسی های جداگانه پردازنده را برجسته می کند. سر به سر، جایی که دو CPU در آزمایش های مقایسه ای در برابر یکدیگر قرار می گیرند، یک راه عالی برای دیدن عملکرد آنها در دنیای واقعی است.
اگر می خواهید یک قانون سرانگشتی خوب داشته باشید. پردازنده‌های با سرعت کلاک بالاتر و معماری‌های جدید تقریباً در همه چیز سریع‌تر هستند، اما آنهایی که هسته‌های مدرن‌تری برای کارهای بهره‌وری دارند معمولاً سریع‌تر خواهند بود.

 

گرافیک یکپارچه در سی پی یو چیست :

 

یک CPU همچنین می‌تواند شامل تراشه‌های گرافیکی یکپارچه بر روی همان قالب باشد، که آنها را قادر می‌سازد مستقل از یک کارت گرافیک اختصاصی کار کنند. CPUهای اینتل با درجه F (مانند 9900KF) گرافیک یکپارچه ندارند، اما بسیاری دیگر به شکلی دارای گرافیک هستند. آنها معمولا قدرتمند نیستند، اما یک تراشه گرافیکی یکپارچه سطح ابتدایی مانند UHD 620 می تواند بین 30 تا 60 فریم در ثانیه را در بازی های ورزشی الکترونیکی قدیمی مانند CS:GO ارائه دهد. شما باید تنظیمات را پایین نگه دارید تا از لکنت در هنگام فعالیت شدید یا زمانی که دود سنگین بلند می شود جلوگیری کنید.

تراشه‌های گرافیکی نسل یازدهم اینتل (که در پردازنده‌های نسل دهم Ice Lake یافت می‌شوند) در پیکربندی‌های Iris Plus عرضه می‌شوند و عملکرد بازی مناسبی را ارائه می‌دهند. در آزمایش Anandtech، Core i7-1065G7 در Dell XPS 13 بیش از 43 فریم در ثانیه را در DotA 2 در تنظیمات جزئیات مشتاقانه در 1080p مدیریت کرد. ما دریافتیم که Fortnite در رزولوشن های 720p و 1080p قابل پخش بیشتر است. این یک پیشرفت نسبت به آنچه در سال‌های اخیر با پردازنده‌های گرافیکی مجتمع اینتل دیده‌ایم است.

بیشتر بدانید :   مهمترین تفاوت‌ های لپ تاپ و کامپیوتر

با این حال، پیشرفت بزرگ‌تر با گرافیک نسل دوازدهم Iris Xe اینتل که برای اولین بار در تراشه‌های Tiger Lake نسل یازدهم معرفی شد، رخ داد. با برترین i7-1185G7، میانگین سرعت 45 فریم در ثانیه در Civilization VI و 51 فریم در ثانیه در Battlefield V در 1080p با تنظیمات متوسط ​​را به دست آوردیم. Fortnite در تست ما با مشکل مواجه شد، اما تنها 34 فریم در ثانیه در 1080p در تنظیمات متوسط ​​مدیریت کرد.

با این حال، گرافیک Iris Xe اینتل همچنان قانع‌کننده‌ترین راه‌حل گرافیکی موجود امروز است. این هنوز با یک GPU اختصاصی فاصله زیادی دارد، اما نسبت به نسل های قبلی گرافیک یکپارچه یک گام بزرگ است.

پردازنده‌های AMD معمولاً شامل گرافیک دسک‌تاپ یکپارچه نمی‌شوند، اگرچه برخی واحدهای پردازش شتاب‌دهنده (APU) وجود دارند که این کار را انجام می‌دهند. آنها بیشتر با گرافیک های نسل یازدهم اینتل قابل مقایسه هستند و عملکرد معقولی را در تنظیمات بازی های سطح پایه و ورزش های الکترونیکی ارائه می دهند.

تمام پردازنده های موبایل AMD دارای گرافیک یکپارچه Vega هستند و برخی از تنظیمات ممکن است برای بازی مناسب باشند. ما لپ‌تاپ‌های RX Vega 10 و Ryzen 7 3700U را قدرتمندتر از نرخ فریم خوب در Diablo 3 و Half-Life 2 دریافتیم. باید بررسی هر پردازنده را بررسی کنید تا ببینید عملکرد آنها چقدر است. عوامل دیگری هستند که می توانند بر عملکرد بازی تأثیر بگذارند، اما توجه داشته باشید که تعداد هسته های گرافیکی بیشتر منجر به عملکرد بهتر گرافیک می شود.

 

پردازنده‌های لپ‌تاپ

پردازنده‌های لپ‌تاپ

 

 

عملکرد عامل شماره یک در اکثر خریدهای CPU است – به هر حال، اگر نمی‌توانید کاری را که می‌خواهید با یک تراشه جدید سریع‌تر از قبل انجام دهید، چرا ارتقا دهید؟ این که آیا به دنبال یک رایانه شخصی آرام، یک رایانه کارآمد یا یک رایانه بسیار جمع و جور هستید، مصرف انرژی و نیازهای حرارتی نیز ملاحظات مهمی هستند.

متأسفانه، نه AMD و نه اینتل اطلاعات واضحی در مورد نیازهای انرژی و حرارتی پردازنده‌های خود ارائه نمی‌دهند، در عوض به ترکیب این دو با هم در رتبه‌بندی قدرت طراحی حرارتی (TDP) متوسل می‌شوند. این بر حسب وات بیان می شود و به شما یک ایده تقریبی از میزان انرژی مورد نیاز CPU از منبع تغذیه و اینکه چگونه یک خنک کننده نیاز دارید تا آن را در دمای عملیاتی ایمن نگه دارید، به شما می دهد.

 

پردازنده‌های لپ‌تاپ کم‌مصرف تنها با چند وات کار می‌کنند و در دستگاه‌های بازی قوی‌تر، حداکثر قدرتی در حدود 45 وات دارند. از سوی دیگر، پردازنده های دسکتاپ در برخی موارد می توانند حداکثر به 125 وات برسند، اگرچه معمولاً بین 65 و 95 وات قرار می گیرند.

در شرایط خاص، TDP همچنین می‌تواند راهنمای ضعیفی برای وضعیت سیلیکون پایه پردازنده باشد، جایی که CPU‌های با تجربه‌تر در سطوح TDP پیشرو به دلیل توانایی آن‌ها در مدیریت توان اضافی مستقر هستند. با این حال، این بستگی به هر مورد خاص دارد و واقعاً هیچ تضمینی برای یک تراشه با کیفیت بهتر وجود ندارد. همچنین به ویژه برای اورکلاک مناسب است.

 

شما می‌خواهید پردازنده‌های جداگانه را بررسی کنید تا مشخص کنید که واقعاً به چه مقدار نیرو و خنک‌کننده نیاز دارند، اما اگر به دنبال پردازنده‌های TDP بالاتری هستید که به حدود 100 وات نیاز دارد، خنک‌کننده‌های بزرگ‌تر و حرفه‌ای‌تر گزینه معقولی خواهند بود.

 

امیدوارم از این راهنمای خرید cpu استفاده کافی برده باشید.

اگر سوالی دارید در قسمت نظرات ازمون بپرسید

 

بازنویسی شده از وب سایت : digitaltrends

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 22

No votes so far! Be the first to rate this post.

نوشته های مشابه