اخبار

۸ دلیل که باید برای فیلم Oppenheimer (اوپنهایمر) هیجان‌زده باشید

۸ دلیل که باید برای فیلم Oppenheimer (اوپنهایمر) هیجان‌زده باشید, لپ تاپ استوک

[ad_1]

طرفداران فیلم و سریال‌ها و افرادی که همیشه اخبار این حوزه را دنبال می‌کنند، بدون شک می‌دانند که سال ۲۰۲۳ پر از عناوین هیجان‌انگیز و بلاک‌باستر خواهد بود و بی‌صبرانه منتظر اکران آن‌ها هستند. فیلم‌های موردانتظار زیادی وجود دارد که توسط فیلمسازان مطرح و باتجربه در حال ساخت است و دیر یا زود راهی سینماهای سراسر جهان خواهد شد. کریستوفر نولان یکی از این کارگردانان کارکشته و محبوب است که همیشه با آثار بی‌نقص خود طرفداران را مجذوب و انگشت به دهان گذاشته است.

وی که تاکنون تجربه ساخت فیلم‌های بی‌نظیری مانند سه‌گانه شوالیه تاریکی (The Dark Knight Trilogy)، Inception و Interstellar را داشته، امسال نیز قرار است با فیلم بیوگرافی Oppenheimer (اوپنهایمر) بار دیگر مخاطبان را شگفت‌زده کند و رقابت سخت خود را با دیگر فیلم‌های سینما آغاز کند. همانطور که از عنوان این فیلم پیداست، داستان درباره رابرت اوپنهایمر، «پدر بمب اتمی» و دانشمند برجسته آمریکایی است که بخاطر نقشش در پروژه منهتن — که در جنگ جهانی دوم به ساخت نخستین جنگ‌افزارهای هسته‌ای منجر شد شهرت دارد. لازم به ذکر است این فیلم برای اکران در ۱ ژوئیه ۲۰۲۳ (جمعه ۳۰ تیر ۱۴۰۲) برنامه‌ریزی شده است.

مطلب پیشنهادی:چگونه فیلم‌های بتمن را به ترتیب تماشا کنیم؟سیر فیلم‌های شوالیه تاریکی

کیلین مورفی، بازیگر محبوب و بااستعداد ایرلندی نیز نقش اصلی فیلم، یعنی رابرت اوپنهایمر را بازی می‌کند. داستان فیلم در حقیقت اقتباسی از کتاب برنده جایزه پولیتزر American Prometheus: The Triumph and Tragedy of J. Robert Oppenheimer اثر کای برد و مرحوم مارتین جی شروین است که به بررسی درگیری و سیاست پیرامون ایجاد بمب هسته‌ای و مرد پیچیده در مرکز تما ماجراها می‌پردازد. تریلر و گزارش‌های منتشر شده از فیلم نشان می‌دهد نولان این بار حتی از معیارهای همیشگی خود فراتر رفته است؛ این کارگردان و تیمش به همراه اندرو جکسون، ناظر جلوه‌های بصری، کل حوزه آزمایشی Los Alamos که تست Trinity در آنجا انجام شد و همچنین خود آزمایش و تمام کارهای فیزیک کوانتومی که اوپنهایمر و تیمش برای ساخت بمب اتمی انجام می‌دادند را بازسازی کردند.

طبق سنت همیشگی نولان برای IMAX فیلم‌برداری شده است و بخش‌هایی از آن نیز سیاه و سفید خواهند بود. Oppenheimer از این نظر نیز جالب توجه است که حکم اولین همکاری بین نولان و استودیو یونیورسال را دارد. با تمام این اوصاف، می‌توان فیلم Oppenheimer را از همین الان یکی از نامزدهای دریافت جایزه اسکار پس از اکران آن در تابستان ۲۰۲۳ دانست.

کیلین مورفی نیز تاکنون در چند فیلم گذشته نولان حضور داشته و به نوعی یکی از بازیگران موردعلاقه او محسوب می‌شود. فیلم اوپنهایمر حکم ششمین همکاری کیلین مورفی با کریستوفر نولان را خواهد داشت، چرا که او در Inception، سه‌گانه Dark Knight و Dunkirk نیز بازیگری کرده بود. تفاوت بزرگ این همکاری با فیلم‌های قبلی این است که او این بار در نقش اصلی فیلم ظاهر خواهد شد و در کنارش جمع بزرگی از ستارگان هالیوود را خواهد داشت.

بیشتر بدانید :   ایرپاد مکس 2 اپل تا نیمه دوم سال 2024 عرضه نخواهد شد

قطعا فیلمبازان و طرفداران نولان از هم اکنون بی‌صبرانه منتظر اکران فیلم اوپنهایمر و تماشای آن هستند و دلایل بسیار خوبی نیز برای آن دارند. حال در این مقاله سعی داریم به ۸ دلیل اصلی که باید منتظر فیلم جدید نولان باشیم اشاره خواهیم کرد.

۸. بازگشت پیروزمندانه کریستوفر نولان

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، فیلم اوپنهایمر جدیدترین ساخته نولان، یکی از تحسین‌شده‌ترین فیلمسازان عصر مدرن است که آثار او عمدتا مراحل ساخت پیشرفته و خاص و علمی را دنبال می‌کند و از همین حیث از دقت و ارزش بسیار بالایی برخوردار است. در واقع، اوپنهایمر را می‌توان دومین فیلم نولان درباره اتفاقات جنگ جهانی دوم پس از فیلم دانکرک (Dunkirk) در سال ۲۰۱۷ دانست.

اعتبار نولان آنقدر زیاد است که طرفداران بی قید و شرط برای تماشای فیلم‌های او به سینما می‌روند و این فیلم جدید او نیز پس از تنت (Tenet) شانس بالایی برای موفقیت در گیشه و جلب نظر منتقدان را دارد. اگرچه کارشناسان کارگردانی کریستوفر نولان را در تنت مورد تمجید قرار دادند، اما داستان فیلم با انتقادهای زیادی روبرو شد. با این حال، تنت موفق شد جایزه بهترین جلوه‌های ویژه را در مراسم اسکار سال ۲۰۲۱ بدست آورد. بنابراین نولان در زمینه روایت داستان فیلم جدیدش، باید تلاش بیشتری برای جبران انتقادهای وارده به تنت داشته باشد.

۷. همکاری دوباره نولان با کیلین مورفی

همکاری نولان با کیلین مورفی به مدت‌ها پیش برمی‌گردد و همانطور که در متن مقدمه گفته شد، این دو پیش از این در فیلم‌های Batman Begins، تلقین و دانکرک نیز با یکدیگر کار کرده بودند، اما این بار قرار است مورفی را در نقش اصلی داستان ببینیم و با توجه به اولین تریلر منتشر شده از فیلم، اوپنهایمر نقش اساسی و تعیین‌کننده‌ای در حرفه این بازیگر ایرلندی خواهد داشت.

بدون شک، ایفای نقش رابرت اوپنهایمر کار آسانی نیست و با توجه به بُعد تاریخی این شخصیت، پیچیدگی‌های زیادی برای او دارد. علاوه بر آن، پر واضح است که اوپنهایمر همیشه بخاطر همکاری در ساخت بمب اتم و استفاده آن برای نابودی هیروشیما و ناکازاکی با گناه و عذاب وجدان زیادی دست و پنجه نرم‌ کرده است. قطعا مورفی همه تلاشش را برای هرچه بهتر به تصویر کشیدن نقش و این فیلم خاص می‌کند و کم نخواهد گذاشت.

بیشتر بدانید :   برخی کاربران آیفون از مصرف بالای باتری در iOS 16 خبر داده‌اند

۶. تیم بازیگری فوق‌العاده

انتخاب بازیگران مکمل فیلم اوپنهایمر تا حدی هوشمندانه و حرفه‌ای بوده که به تنهایی یکی از مهم‌ترین دلایل تماشای این فیلم محسوب می‌شود و می‌توان آن را یکی از پرستاره‌ترین فیلم‌های اخیر سینما دانست. امیلی بلانت نقش همسر رابرت اوپنهایمر (کاترین اوپنهایمر ویسرینگ) را بازی می‌کند و در کنار او رابرت داونی جونیور را در نقش لوئیس استراوس (وزیر بازرگانی ایالات متحده) می‌بینیم.

از دیگر بازیگران می‌توان به مت دیمون، فلورنس پیو (در نقش جین تاتلاک، روانپزشک آمریکایی، عضو حزب کمونیست ایالات متحده و معشوقه اوپنهایمر)، بن سفدی در نقش ادوارد تلر (یکی از اعضای پروژه منهتن و فیزیکدان مجارستانی)، کنت برانا، متیو موداین، گری اولدمن (در نقش رییس جمهور، هری ترومن) رامی ملک، جک کواید، جاش هارتنت، الکس وُلف، آلدن ارنرایک، بن افلک، کیسی افلک، جیمز دارسی و دین دی‌هان اشاره کرد.

۵. افشا شدن جنبه زشت تاریخ آمریکا

Oppenheimer با روایت داستان تلخ و دردناک ساخت بمب اتم و استفاده از آن در جنگ، در واقع جنبه زشت و ناامیدکننده بخشی از تاریخ آمریکا را به تصویر می‌کشد. ممکن است بسیاری از مدارس آمریکا از روایت تراژدی غیرانسانی که منجر به بمباران اتمی ژاپن در سال ۱۹۴۵ شد، چشم‌پوشی کنند. از سوی دیگر، اغلب از اوپنهایمر و دانشمندان همکارش به دلیل اقدامات آن‌ها در زمینه ساخت بمب اتم و حمله ژاپنی‌ها به سربازان آمریکایی در پرل هاربر جزو قهرمانان یاد می‌شوند.

اگرچه، با توجه به احساسات اوپنهایمر درباره اقداماتش، به احتمال زیاد فیلم هم با افراد و زندگی‌های بی‌گناهی که در نتیجه اکتشافات او از دست رفته‌اند، همدردی بیشتری خواهد کرد. علاوه بر آن، ادامه وجود تسلیحات هسته‌ای مورد استفاده قدرت‌های جهانی احتمالا موضوع داغ مکالمات پس از اکران فیلم خواهد بود.

۴. بجای جلوه‌های کامپیوتری (CGI) از جلوه‌های واقعی استفاده شده است

یکی از موردانتظارترین لحظاتی که فیلم اوپنهایمر وعده به تصویر کشیدن آن را داده، بازسازی آزمایش هسته‌ای ترینیتی (Trinity) در نیومکزیکو در سال ۱۹۴۵ است. این یک لحظه تاریخی برای پروژه منهتن بود، زیرا انفجار آزمایشی آن‌ها در صحرای جورنادا دل موئرتو انرژی‌ای معادل ۲۵ کیلوتن TNT بود که حتی توسط برخی از شهروندان نیومکزیکو احساس شد.

در دسامبر ۲۰۲۲ بود که رسانه‌ها اخباری مبنی بر اینکه نولان در ساخت فیلم جدیدش و برای بازسازی آزمایش ترینیتی از انفجارهای واقعی استفاده کرده است، منتشر شد. برخی دوست داشتند از این موضوع جوک و میم بسازند، اما برخی دیگر توانایی‌های فنی نولان را برای چنین انفجار ویرانگری با استفاده از جلوه‌های واقعی، بجای به‌کارگیری CGI تحسین کرده و بسیار شگفت‌زده شدند.

بیشتر بدانید :   عربستان می‌خواهد با سرمایه‌گذاری 38 میلیارد دلاری، مرکز جهانی بازی‌های الکترونیکی شود

۳. حضور یکی از بهترین آهنگسازان در اوپنهایمر

اینطور که به نظر می‌رسد، فیلم Oppenheimer تمام المان‌ها را برای تبدیل به یک اثر حماسی دیگر از نولان دارد. نولان برای موسیقی فیلم جدیدش یکی از با استعداد‌ترین آهنگسازان، یعنی لودویگ گورانسون را استخدام کرده است. گورانسون پیش از این هم تجربه همکاری با نولان را در فیلم تنت داشته و با ساخت آثار نوین و خلاقانه در چند سال اخیر مورد توجه بسیاری از علاقمندان به موسیقی قرار گرفته است. برخی از بهترین آثار او به فیلم بلک پنتر و سریال مندلورین برمی‌گردد.

۲. فیلمی که باید از سینمای IMAX تماشا شود

این فیلم از یک جهت دیگر نیز جالب توجه است. بد نیست بدانید که این اولین فیلم نولان از سال ۲۰۰۰ است که توسط برادران وارنر توزیع نمی‌شود. این عدم همکاری به دلیل درگیری‌های نولان با این کمپانی بود که قول داده بود فیلم‌های سال ۲۰۲۱ به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا همزمان در سینماها و سرویس HBO Max اکران شود. با این حال، نولان بر اکران فیلم اوپنهایمر در سینماها اصرار بیشتری داشت.

تمایل کریستوفر نولان برای نمایش فیلم در سینماها یک درخواست ساده نیست. این فیلم عمدتا با لنز ۶۵ میلی‌متری فیلمبرداری شده که وضوح صفحه‌ای عالی برای نمایشگرهای بزرگ است. به این ترتیب مخاطبانی که قادر به دریافت بلیط سینمای آیمکس در جولای ۲۰۲۳ هستند، یک تجربه خاص و استثنایی را خواهند داشت.

۱. اکران همزمان با یک فیلم کلاسیک دیگر

یکی دیگر از از جنبه‌های جالب این فیلم، اکران همزمان آن با فیلم باربی با بازی مارگو رابی است. این فیلم به کارگردانی گرتا گرویگ قرار است در تاریخ ۲۱ ژوئیه ۲۰۲۳ (جمعه ۳۰ تیر ۱۴۰۲) در سینماها اکران شود. مارگو رابی در این فیلم نقش اصلی باربی را ایفا می‌کند و علاوه بر او رایان گاسلینگ، اما مکی، سیمو لیو، ویل فرل و کیت مک‌کینون در آن حضور دارند و آن را یکی از بهترین فیلمنامه‌هایی می‌دانند که تاکنون خوانده‌اند.

جالب است بدانید بسیاری از کاربران اینترنت میم‌هایی ساخته‌اند و به طنز بیان می‌کنند که فیلم تاریک و مخوف اوپنهایمر نولان همزمان با فیلم باربی شاد و رنگارنگ گرویگ اکران می‌شود. با این حال هر کدام از طرفداران در انتخاب خود آزاد هستند و می‌توانند با سلیقه خود فیلم موردنظر را برای تماشا در سینما انتخاب کنند.

[ad_2]

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.