اخبار

واقعا استفاده عمودی از پلی استیشن ۵ باعث خرابی آن می‌شود؟

واقعا استفاده عمودی از پلی استیشن ۵ باعث خرابی آن می‌شود؟, لپ تاپ استوک

[ad_1]

تیتری که روی این مقاله می‌بینید، مسئله‌ای است که این روزها فکر و ذکر هر کسی که پلی استیشن ۵ خریده را به خود درگیر کرده. اما برای این دسته از افراد یک توضیح مفصل وجود دارد که بدون دانستن آن، نمی‌شود پاسخ دقیقی به سوالی که در تیتر مطرح کردم داد. ماجرا از جایی شروع شد که یک تکنسین و تعمیرکار کنسول به نام TheCod3r، ویدیویی در کانال یوتیوبش منتشر کرد و از سونی به خاطر وضعیت نامناسب سیستم خنک کنندگی کنسول نسل نهمی این شرکت شکایت داشت.

طبق گفته TheCod3r، وقتی کنسول را برای طولانی مدت به صورت عمودی قرار دهید و با آن به تجربه بازی‌ها بپردازید، این احتمال وجود دارد که فلز مایع به کار رفته در ترمال پیست دستگاه نشتی کند. نشتی کردن این فلز مایع، نه تنها در عملکرد سیستم خنک کننده پلی استیشن ۵ اختلال ایجاد می‌کند، بلکه ریختن آن روی قطعات دیگر می‌تواند باعث از کار افتادن آن‌ها یا در شرایط بدتر منجر به اتصال نزدیک شود و کنسول را به طور کامل از کار بیندازد.

با این حال، ادعای TheCod3r آنقدرها در فضای مدیا بازتاب نداشت و شاید کم‌تر کسی به این موضوع توجه کرده بود. اما کار وقتی بالا گرفت که وبسایت Wololo با استناد به ویدیو TheCod3r، مقاله‌ای را منتشر کرد و به کاربران پلی استیشن ۵ هشدار داد که اگر دستگاهشان را به صورت عمودی قرار دهند، ممکن است باعث خرابی آن شوند. انتشار این مقاله از سمت Wololo بازتاب خبری زیادی داشت و اکثر رسانه‌ها با بازنشر این خبر، دلهره عجیبی به جان خریداران پلی استیشن ۵ انداختند.

اما برای خیلی‌ها سوال بود که اگر عمودی گذاشتن پلی استیشن ۵ می‌تواند باعث خرابی آن شود، چطور بعد از گذشت دو سال از عرضه کنسول کسی در موردش صحبت نکرده بود. نکته دقیقا همینجاست؛ Wololo در نقل صحبت‌های TheCod3r سهل‌انگاری‌هایی داشت که باعث شده بود تا این ادعا به شکل وحشتناک‌تری جلو کنده. TheCod3r در بین صحبت‌هایش، از پلی استیشن ۵ مشکل داری صحبت می‌کند که «تا حالا باز نشده». این عبارت «تا حالا باز نشده» یک جمله دو پهلو بوده که نویسنده Wololo موقع شرح آن اشتباهاتی داشته.

بیشتر بدانید :   قرارداد عربستان سعودی و هیوندای برای احداث خط تولید ویژه خاورمیانه

از نظر نویسنده Wololo عبارت «تا حالا باز نشده» به منظور «از جعبه بیرون نیامده» تفسیر شده بود و بسیاری از خوانندگان این متن به اشتباه فکر کردند که کنسول‌های پلی استیشن ۵ نو هم ممکن است با مشکل نشتی فلز مایع خراب شوند. این در حالیست منظور TheCod3r از عبارت «تا حالا باز نشده»، در واقع «تا حالا برای تعمیر باز نشده» بوده. اما این تنها اشتباه Wololo موقع بازنشر ادعای TheCod3r نبوده.

TheCod3r در ویدیو خود به این اشاره می‌کند که از هر ۱۰ یا ۲۰ پلی استیشن ۵ خرابی که او تعمیر کرده، فقط یکی از آن‌ها با مشکل نشتی فلز مایع سیستم خنک کننده مواجه بوده. اما Wololo طوری این قضیه را تفسیر کرده که انگار از هر ۱۰ یا ۲۰ کنسولی که روانه بازار می‌شوند حداقل یکی از ‌آن‌ها با چنین مشکلی مواجه است. اگر طبق نظریه Wololo جلو برویم، حداقل ۵ و حداکثر ۱۰ درصد دستگاه‌های موجود در بازار با چنین مشکلی از کارخانه به بیرون آماده‌اند.

این در حالیست که اگر حرف‌های TheCod3r را درست‌تر بشکافید، متوجه می‌شوید که آمار Wololo اصلا درست نیست و درصد پلی استیشن‌های ۵ خرابی که مشکل نشتی فلز مایع دارند قطعا کم‌تر از این‌هاست و شاید به یک درصد کنسول‌های موجود در بازار هم نرسد. حالا بگذارید به سوالی که در تیتر مطرح کردم برگردم. آیا عمودی قرار دادن پلی استیشن ۵ باعث خرابی آن می‌شود؟ اگر بخواهم خلاصه به آن جواب بدهم باید بگویم خیر.

اما برای هر توضیح کوتاهی، قطعا جواب بلند‌تری هم وجود دارد. به صورت کلی پلی استیشن ۵ یک وسیله الکترونیکی است و مثل هر دستگاه دیگری ممکن است دچار مشکلات مختلفی شود. برای مثال، نشتی در سیستم‌های خنک کننده پی‌سی‌های قدرتمند هم وجود دارد و ممکن است بعد از مدتی، همین موضوع سلامت قطعات گران قیمتی مثل کارت گرافیک را به خطر بیندازند. بنابراین، همیشه احتمال وجود چنین مشکلاتی وجود دارد و پلی استیشن ۵ هم از این قضیه مستثنی نیست.

بیشتر بدانید :   اهمیت دسترسی به بازارهای متنوع کریپتوکارنسی

از طرف دیگر، خود TheCod3r هم در رابطه با این موضوع توضیح داده که نشتی فلز مایع آنقدرها که فکر می‌کنید ترسناک نیست. اتفاقا او از این موضوع به عنوان «اولین چیزی که مورد بررسی قرار می‌داده» یاد کرده. چراکه در صورت وجود چنین مشکلی، هم تعمیر کردن کنسول ساده‌تر بوده و هم هزینه کم‌تری برای مشتری در پی داشته. این در حالیست که طبق گفته TheCod3r، پلی استیشن‌های زیادی برایش آورده می‌شوند که با مشکل منبع تغذیه رو به رو هستند و هزینه تعمیر کردنشان به مراتب بیشتر است.

با تمام این‌ها اما، سیستم خنک کننده پلی استیشن ۵ همیشه مورد بحث تکنسین‌های مختلف بوده و طی این دو سال، سونی هم بارها طراحی کنسول را برای بهبود این موضوع تغییر داده. برای اینکه بیشتر متوجه این موضوع شوید، باید شما را به توییت گیمر نکسوس ارجاع دهم. گیمر نکسوس با انتشار توییتی از استفاده بیش از حد فلز مایع در سیستم خنک کننده پلی استیشن ۵ شکایت داشت و ادعا کرد که از این مقدار فلز مایع حتی در سیستم خنک کننده پی‌سی‌های قدرتمند که چندین برابر پلی استیشن ۵ حرارت تولید می‌کنند هم استفاده نمی‌شود.

بنابراین می‌شود گفت که دغدغه‌هایی وجود دارند که مهم هستند و اتفاقا سونی هم متوجه آن‌ها شده. برای همین هم هست که در سری ۱۲ این کنسول شاهد تغییرات چشم‌گیری در سیستم خنک کننده پلی استیشن ۵ هستیم. پس اگر بخواهیم محتاطانه‌تر به قضیه نگاه کنیم، ممکن است این احتمال وجود داشته باشد که درصد خیلی کمی از پلی استیشن‌‌های ۵ به خاطر عمودی قرار گرفتنشان در دراز مدت دچار مشکلاتی شوند.

بیشتر بدانید :   تبلت پیکسل گوگل احتمالاً با نمایشگر ۱۱ اینچی و حافظه‌ ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایتی عرضه می‌شود

ولی همانطور که سعی کردم در این مقاله برایتان توضیح دهم، احتمال بروز این مشکل به اندازه دیگر مشکلاتی که ممکن است برای کنسولتان پیش بیاد، حاد نیست و جای نگرانی خاصی وجود ندارد. اما با تمام این اوصاف، اگر وسواس بیش از حد روی کنسولتان دارید و دلتان می‌خواهد که عمر طولانی‌تری داشته باشد، شاید بهترین پیشنهاد این است که جای بیشتری را در میز تلویزیونتان باز کنید و کنسول را به صورت افقی قرار دهید.

با کلیک روی تصویر از یوتوب ویجیاتو تماشا کنید!

مطلب پیشنهادی:بررسی بازی Strayبه دعای گربه سیاه بارون نمیاد… اما گربه نارنجی چطور؟

[ad_2]

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.