آموزش

چه تفاوت‌ هایی بین نوت بوک و لپ تاپ وجود دارد؟

Notebooks

دنیای تکنولوژی و فناوری باعث شده است که ما تنوع زیادی را در سیستم‌های کامپیوتری و لپ تاپ مشاهده کنیم و با سرعت بسیار زیادی انواع سیستم‌های رایانه‌های قابل حمل وارد بازار شوند. به طور کلی سیستم‌های رایانه‌ای قابل حمل به دو دسته لب تاپ و نوت بوک تقسیم می‌شوند.

شاید شما تا به حال نام نوت بوک را شنیده باشید ولی دقیقاً نمی‌دانید که چه تفاوتی بین نوت ‌بوک و لپ ‌تاپ وجود دارد. برای اینکه بهتر بتوانید در زمان خرید تصمیم‌گیری کنید، ما در این مطلب پیرامون تفاوت ‌های نوت‌ بوک و لپ ‌تاپ صحبت می‌کنیم. از این پس این شما هستید که براساس نیاز خود به سیستم رایانه‌ای باید تصمیم بگیریم کدام یک از سیستم‌های قابل حمل برای شما مناسب‌تر هستند.

notebook and laptop

بررسی تفاوت‌ های نوت بوک و لپ تاپ

در دنیای امروز مردم از سیستم‌های رایانه‌ای قابل حمل استقبال بیشتری می‌کنند تا بتوانند این سیستم را به هر جایی که در نظر دارند انتقال دهند. حتی می‌توانید در زمان سفر‌های خارجی نیز از این قبیل سیستم‌های رایانه استفاده کنید. اما قطعاً سؤالی که برای مشتریان به وجود می‌آید این است که تفاوت‌ های نوت بوک و لپ تاپ در چیست و کدام یک از آن‌ها گزینه مناسب‌تری خواهند بود. مهم‌ترین تفاوت‌هایی که بین این دو سیستم رایانه‌ای قابل حمل وجود دارد عبارتند از:

  • تفاوت نوت بوک و لپ تاپ از نظر اندازه

اصلی‌ترین و آشکارترین تفاوت بین نوت بوک و لپ تاپ مربوط به ابعاد این سیستم رایانه‌ای است. با توجه به اینکه امکانات سخت‌افزاری در داخل نوت بوک‌ها بسیار کمتر از لپ تاپ‌ها است، بنابراین طبیعی خواهد بود که اندازه آن‌ها کوچکتر باشد. بنابراین از آنجایی که نوت بوک در اندازه‌های بسیار کوچکتر نسبت به لپ ‌تاپ طراحی می‌شود، وزن آن به صورت محسوس کاهش پیدا خواهد کرد. در نتیجه جابجایی نوت ‌بوک و لپ ‌تاپ راحت‌تر است. در صورتی که از آن جمله افرادی هستید که دائما در سفر بوده و حتماً باید سیستم رایانه‌ای با شما همراه باشد.

بیشتر بدانید :   معرفی بهترین لپ تاپ استوک تا 30 میلیون

در بحث اندازه‌ی نوت بوک و لپ تاپ باید این نکته را نیز اشاره کنیم که صفحه نمایش نوت بوک اندازه ۱۲ تا ۱۴ اینچ دارد. این درحالی است که صفحه نمایش لپ تاپ در ابعاد ۱۴ تا ۱۵ اینچ طراحی می‌شود. بنابراین شما نمی‌توانید از صفحه نمایشگر نوت بوک انتظار داشته باشید تصاویر با کیفیت بسیار بالا برای شما ارائه کند چون کوچک بودن صفحه نمایشگر باعث می‌شود که کارت گرافیک این دستگاه توانایی افزایش کیفیت تصاویر را نداشته باشد.

 

دیگه نگران خرید لپ تاپ استوک نباشید . فروشگاه سیپک لپ تاپ دست دوم را با گارانتی یک ساله به فروش می رساند. 

 

  • تفاوت نوت بوک و لپ تاپ و از نظر مصرف انرژی

به عنوان دومین فاکتور در بررسی تفاوت‌ های نوت بوک و لپ تاپ، باید میزان مصرف انرژی آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم. همانگونه که گفته شده امکانات سخت‌افزاری در نوت بوک بسیار پایین‌تر از لپ تاپ است در نتیجه باتری آن بین ۵ تا ۷ ساعت کارایی دارد. اما درمورد لپ‌تاپ به طور متوسط ساعات کارایی باتری آن کمتر از ۵ تا ۷ ساعت خواهد بود. البته در سیستم‌های لپ تاپ جدید با توجه به اینکه باتری‌های قوی‌تری نیز استفاده می‌شود بنابراین میزان مصرف انرژی آن‌ها نیز کاهش یافته و تعداد ساعاتی که لپ‌تاپ می‌تواند بدون جریان مستقیم کار کند افزایش یافته است.

  • تفاوت نوت بوک و لپ تاپ از نظر قابلیت ارتقا

شاید بعد از چند سال استفاده از سیستم رایانه‌ای تصمیم گرفته‌اید که با تغییراتی در قسمت‌های سخت‌افزار آن بتوانید سیستم خود را ارتقا داده و باز همانند روز اول، با کیفیت بسیار بالاتر از این سیستم استفاده کنید. اما نوت‌بوک محدودیت بزرگی از نظر سخت‌افزاری برای شما به وجود می‌آورد و همین محدودیت باعث می‌شود که قابلیت ارتقا سیستم نیز محدود شود. اما برای ارتقاء سیستم لپ تاپ ما با مشکلات کمتری مواجه هستیم. بنابراین راحت‌تر از نوت بوک می‌توانیم سیستم لپ تاپ را ارتقا دهیم.

  • مقایسه نوت بوک و لپ تاپ از نظر قیمت
بیشتر بدانید :   مشکل قاطی شدن رنگ مانیتور لپ تاپ

در نهایت به عنوان آخرین فاکتور جهت مقایسه نوت بوک و لپ تاپ باید به بحث قیمت بپردازیم. البته شما در زمان خرید سیستم رایانه‌ای باید قیمت را به عنوان آخرین فاکتور قرار دهید چون شما قرار است برای مدت زمان طولانی از این سیستم استفاده کنید. بنابراین سیستم رایانه شما باید بسیار قدرتمند بوده و کیفیت بالایی داشته باشد که البته این دو فاکتور باید براساس شرایط کاری شما تعریف گردد. به طور کلی قیمت نوت بوک نسبت به لپ تاپ پایین‌تر است و علت آن را باید در ابعاد نوت بوک و همچنین میزان سخت‌افزار‌هایی که در نوت بوک تعریف شده است جویا شویم.

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 5

No votes so far! Be the first to rate this post.