اخبار

کیا سونت با قیمت 270 میلیون تومان و شانس واردات به بازار ایران معرفی شد

کیا سونت با قیمت 270 میلیون تومان و شانس واردات به بازار ایران معرفی شد

[ad_1]

طبق گفته‌های مسئولان وزارت صنعت به‌تدریج شاهد ورود خودروهای اقتصادی به بازار ایران خواهیم بود. بنابراین در این مقاله یکی از محصولات اقتصادی کیا موتورز را معرفی خواهیم کرد که قیمت نسخه پایه آن در بازارهای بین‌المللی چیزی حدود ۹ هزار دلار یا ۲۷۰ میلیون تومان است. کیا سونت ۲۰۲۲ یکی از کراس اوورهایی خواهد بود که احتمال راهیابی آن به بازار ایران به عنوان یک خودروی وارداتی نسبتا ارزان‌قیمت، بسیار بالاست. بنابراین در ادامه به معرفی کامل این خودرو می‌پردازیم. با سیپک همراه باشید.

معرفی کیا سونت – KIA SONET

کیا سونت یک کراس اوور سابکامپکت بسیار جمع‌وجور است که نخستین بار در فوریه ۲۰۲۰ در قالب یک کانسپت پا به میدان گذاشت. نسخه نهایی این خودرو نیز چند ماه بعد رونمایی شد تا شاهد عرضه یک محصول نسبتا باکیفیت و جذاب برای بازارهای در حال رشد نظیر هندوستان، آفریقای جنوبی، ویتنام، اندونزی و خاورمیانه باشیم.

کیا سونت با قیمت 270 میلیون تومان و شانس واردات به بازار ایران معرفی شد, لپ تاپ استوک

کیا سونت از لحاظ ابعادی تقریبا در سگمنت ساندرو استپ وی قرار می‌گیرد. البته به دلیل تخفیفاتی که دولت هند در عوارض عمومی برای خودروهای زیر چهار متر قائل شده است، کیا سونت در نسخه ویژه هندوستان چیزی کمتر از ۴ متر طول دارد، اما در دیگر کشورها درازای آن به بیش از ۴ متر خواهد رسید.

 جالب است بدانید که این خودرو در بازار هندوستان طی سال ۲۰۲۰ حدود ۳۹ هزار دستگاه فروش داشته اما در سال بعد یعنی ۲۰۲۱ رشد بیش از ۱۰۰ درصدی در آمار فروش کیا سونت رخ داده و چیزی نزدیک به ۷۹ هزار دستگاه از این کراس اوور کوچک کره‌ای در بازار هندوستان به فروش رسیده است. پیک نمودار فروش کیا سونت در آفریقای جنوبی نیز طی سال ۲۰۲۱ رقمی معادل ۲ هزار ۴۰۰ دستگاه را نشان می‌دهد.

بررسی طراحی کیا سونت

کیا سونت (KIA SONET) به شیوه‌ای طراحی شده که در نگاه اول چندان مشخص نباشد با یک محصول اقتصادی و نسبتا ارزان‌قیمت طرف هستیم. به ویژه اگر این خودرو به بازار ایران بیاید، احتمال می‌رود که با محصولات گران‌قیمت‌تر در کلاس‌های بالاتر اشتباه گرفته شود؛ البته همه میدانیم که شرایط و ماجرای بازار ایران از سایر بازارها جداست. به هرحال با نگاه به کیا سونت می‌توان یک کراس اوور نسبتا زیبا را مشاهده کرد؛ در نمای روبرو جلوپنجره معروف کیا موسوم به پوزه ببر دیده می‌شود که با تزیینات کرومی رنگ تزیین شده و بدون فاصله به چراغ‌های جلو پیوند خورده است. طرح سپر جلو و مه شکن‌ها نیز در هماهنگی کامل با چراغ‌ها و جلوپنجره به نظر می‌رسد.

بیشتر بدانید :   برنامه DynamicSpot؛ معرفی قابلیت‌ها و امکانات + لینک دانلود رایگان

 در نمای بغل کیا سونت سادگی بیشتری مشاهده می‌شود و می‌توان آثار زبان‌های طراحی قدیمی را در این بخش مشاهده کرد. با این حال گلگیرهای برآمده در کنار سایر حجم‌پردازی‌های منطقی روی درها، باعث شده تا استایل بدنه این خودرو نسبتا خوش‌تراش و جذاب به چشم آید.

 در نمای عقب نیز به نظر می‌رسد طراحان سعی داشته‌اند همه چیز را به صورت موازی طراحی کنند و تقریبا اکثر المان‌های اصلی از بالا تا پایین به صورت هم‌راستا با یکدیگر قرار گرفته‌اند. چراغ‌های به‌هم‌پیوسته از جمله ترندهای این روزها است که در قسمت عقب کیا سونت نیز مشاهده می‌شود و تا حدودی انسان را به یاد طراحی کیا اسپورتیج ۲۰۱۶ می‌اندازد. در مجموع به عنوان یک کراس اوور اقتصادی می‌شود گفت که نمای بیرونی این خودرو تقریبا متعادل و چشم‌نواز ترسیم شده است.

کیا سونت با قیمت 270 میلیون تومان و شانس واردات به بازار ایران معرفی شد, لپ تاپ استوک

طراحی داخل کابین کیا سونت ۲۰۲۲ چیزی فراتر از یک خودروی اقتصادی است و به نظر می‌رسد که با الگوبرداری از زبان طراحی محصولات رده‌بالاتر کیا ترسیم شده باشد. استفاده از نمایشگر ایستاده و غربیلک فرمان جذاب از ویژگی‌های مثبت در کابین این خودرو به حساب می‌آیند. احتمالا از لحاظ کیفیت متریال نیز شاهد سطح کیفی تقریبا رضایت‌بخشی خواهیم بود.

کیا سونت با قیمت 270 میلیون تومان و شانس واردات به بازار ایران معرفی شد, لپ تاپ استوک

 ضمنا به دلیل فاصله محوری ۲۵۰۰ میلی‌متری بین چرخ‌های جلو و عقب این خودرو، احتمالا تا حدودی فضای کابین به ویژه در ردیف دوم کمی تنگ و کم‌جا احساس شود که البته برای خودرویی در این کلاس چندان غیرعادی نیست. همچنین نسخه‌های سه ردیفه این خودرو نیز در بازار برخی کشورها عرضه شده که البته ردیف سوم بسیار تنگ بوده و در صورت برافراشته شدن صندلی‌های ردیف سوم، دیگر فضایی برای جا دادن لوازم و اسباب در صندوق عقب یافت نخواهد شد. در حالت عادی و بدون حضور صندلی‌های ردیف سوم، می‌توان معادل ۳۹۲ لیتر فضا در قسمت صندوق این کراس اوور کره‌ای پیدا کرد.

بیشتر بدانید :   خرید دامنه و هاست مناسب برای سایت فروشگاهی لپ‌تاپ
کیا سونت با قیمت 270 میلیون تومان و شانس واردات به بازار ایران معرفی شد, لپ تاپ استوک

مشخصات فنی کیا سونت

کمپانی سازنده کیا سونت در بازار هندوستان سه مدل پیشرانه به مشتریان این محصول پیشنهاد داده است؛ اولین موتور که در نسخه‌های پایه سونت حضور دارد، یک نمونه چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی به حجم ۱.۲ لیتر است که قدرتی در حد ۸۲ اسب بخار و ۱۱۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس این مدل‌ از نوع ۵ دنده دستی بوده و استاندارد آلایندگی یورو ۶ برای آن کسب شده است. بنابراین نمی‌توان از این نسخه کیا سونت انتظار شتاب و چابکی هیجان‌انگیزی داشت. در مجموع انتظار می‌رود این نسخه از سونت قادر نباشد در مدت زمان کمتر از ۱۶ ثانیه شتابگیری ۰ تا ۱۰۰ را انجام دهد.

کیا سونت با قیمت 270 میلیون تومان و شانس واردات به بازار ایران معرفی شد, لپ تاپ استوک

دومین پیشرانه کیا سونت یک نسخه بنزینی سه سیلندر توربوشارژ است که به سامانه تزریق مستقیم سوخت مجهز شده و قدرت بسیار قابل قبولی در حد ۱۱۸ اسب بخار و ۱۷۲ نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس دستی شش دنده هوشمند یا بدون پدال کلاچ به سمت چرخ‌های جلو ارسال می‌کند. گیربکس‌های دستی هوشمند در عملیات تعویض دنده نیازی به کلاچ‌گیری توسط راننده ندارند، بلکه صرفا همزمان با جابجا شدن اهرم تعویض دنده، عملیات کلاچگیری نیز به صورت هوشمند انجام خواهد شد و دردسرهای راننده در این بخش به حداقل خواهد رسید.

انتظار می‌رود این نسخه از کراس اوور کره‌ای قادر باشد ظرف مدت زمان حدود ۱۱ ثانیه فرایند سرعت‌گیری صفر تا صد را انجام دهد. میانگین مصرف سوخت این مدل چیزی حدود ۶ لیتر در هر صد کیلومتر عنوان شده که با نسخه ۴ سیلندر تنفس طبیعی تقریبا برابری می‌کند.

بیشتر بدانید :   ب ام و X4 بنزینی به آخر خط رسید؛ کراس اوور کوپه باواریایی ها برقی می شود

 اما یک موتور دیزلی به حجم ۱.۵ لیتر نیز برای به حرکت در آوردن کیا سونت ۲۰۲۲ در بازار هندوستان عرضه شده که چون قطعا وارد بازار ما نخواهد شد، از معرفی آن صرف‌نظر می‌کنیم. بنابراین این دو مدل پیشرانه بنزینی ۱.۲ لیتری و یک لیتری توربوشارژ احتمالا در نسخه‌های وارداتی سونت به بازار ایران حاضر خواهند بود.

آپشن‌ های کیا سونت

کیا سونت در نسخه‌های پایه که قیمتی حدود ۹ هزار دلار دارند، از امکانات حداقلی مثل چهار کیسه هوا، ترمز ضد قفل ABS و EBD، نمایشگر مالتی مدیا، سیستم پایش فشار باد تایرها و تهویه دستی برخوردار است. بنابراین سطح امکانات آن چندان دلچسب نیست.

کیا سونت با قیمت 270 میلیون تومان و شانس واردات به بازار ایران معرفی شد, لپ تاپ استوک

 اما در نسخه‌های گران‌تر که قیمت آنها به حدود ۱۵ هزار دلار می‌رسد، تجهیزات و آپشن‌های متنوع‌تری مثل کروز کنترل، سنسور و دوربین عقب، نمایشگر لمسی مالتی‌مدیا، تهویه اتوماتیک، سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی، شش کیسه هوا، ترمز کمکی، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، سانروف و… یافت می‌شود.

سخن پایانی

کیا سونت ۲۰۲۲ یک کراس اوور نسبتا جذاب است که اگر با قیمت رقابتی به دست مشتریان ایرانی برسد، به احتمال قوی می‌تواند فروش بالایی را در کشور ما تجربه کند. به ویژه با توجه به خوش‌نامی برند کیا در ایران و خدمات پس از فروش نسبتا گسترده محصولات این شرکت کره‌ای در سطح کشور، مشتریان ایرانی با خیال راحت‌تری به سمت خرید سونت قدم خواهند برداشت. امیدواریم با در نظر گرفتن تعرفه‌های منطقی و واردات پرشمار محصولاتی در حد سونت، اکثر مشتریان ایرانی به ویژه اقشار متوسط بتوانند خودرویی نسبتا به‌روز و زیبا را از بازار خریداری کنند و دیگر مجبور نباشند با بودجه‌های نسبتا گزاف به سراغ محصولات قدیمی بروند که از لحاظ کیفیت، ایمنی و مصرف سوخت در رده‌های مناسبی قرار نمی‌گیرند.

[ad_2]

منبع

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.