اخبار

کرونا می‌تواند ریسک آسیب‌های مغزی را در دراز مدت افزایش دهد

کرونا می‌تواند ریسک آسیب‌های مغزی را در دراز مدت افزایش دهد

[ad_1]

افرادی که قبلا کرونا گرفته‌اند حتی با گذشت یک سال از زمان ابتلا، در مقایسه با کسانی که تاکنون هرگز کرونا نگرفته‌اند، بیشتر در معرض ریسک مجموعه‌ای از آسیب‌های مغزی قرار دارند. محققانی که این تحقیق را روی میلیون‌ها آمریکایی انجام داده‌اند، می‌گوید حالا ممکن است خیلی‌ها در معرض خطر بیشتری قرار بگیرند.

به گزارش رویترز، مطالعه‌ای که وضعیت 44 اختلال مغزی را از روی اطلاعات میلیون‌ها کهنه‌سرباز آمریکایی بررسی کرده، می‌گوید اختلال‌های مغزی و عصبی در افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شده بودند، حدود 7 درصد بیشتر از کسانی است که تاکنون کرونا نگرفته‌اند.

دکتر «زیاد العلی» از دانشگاه واشنگتن می‌گوید: «این نتایج از اثرات مصیبت‌بار کرونا در دراز مدت خبر می‌دهد.» او و همکارانش ابتدا سوابق پزشکی 154 هزار کهنه‌سرباز آمریکایی را که در بازه زمانی 1 مارس 2020 تا 15 ژانویه 2021 به کرونا مبتلا شده بودند، بررسی کردند.

کرونا

نتایج تحقیق کرونا و آسیب‌های مغزی چه می‌گوید؟

سپس این اطلاعات با داده‌های 5.6 میلیون نفر که در آن بازه زمانی کرونا نداشتند، و گروه دیگری متشکل از 5.8 میلیون نفر از بازه زمانی مربوط به پیش از ورود کرونا به ایالات متحده، مقایسه شد. العلی می‌گوید مطالعات قبلی عمدتاً بر افرادی تمرکز داشت که بستری می‌شدند، در حالی که این گزارش در کنار آن گروه، بیمارانی که بستری نشده‌اند را هم در نظر گرفته است.

اختلالات حافظه که معمولا تحت عنوان مه مغزی شناخته می‌شوند، رایج‌ترین نشانه بودند. افرادی که کرونا گرفته بودند، در مقایسه با گروه کنترل با 77 درصد شانس بیشتری برای درگیر شدن با مشکلات حافظه روبرو بودند. به‌علاوه، ریسک سکته مغزی در این افراد حدود 50 درصد بیشتر از گروه کنترل بود.

بیشتر بدانید :   ظاهراً اپل به‌دلیل کاهش تقاضا، میزان تولید سری آیفون ۱۴ را افزایش نخواهد داد

کسانی که کرونا گرفته بودند، 80 درصد بیشتر در معرض تشنج، 43 درصد بیشتر در معرض مشکلات سلامت روان از جمله اضطراب و افسردگی، 35 درصد بیشتر در معرض سردرد و 42 درصد بیشتر در معرض اختلال‌های حرکتی از جمله رعشه قرار داشتند.

محققان در مقاله‌ای که در مجله Nature Medicine منتشر کرده‌اند، می‌گویند جهان باید برای دوران پسا-کرونا آماده شود.

[ad_2]

منبع

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.