اخبار

تشخیص عکس جعلی با جستجوی گوگل؛ آموزش تصویری و قدم به قدم

تشخیص عکس جعلی با جستجوی گوگل؛ آموزش تصویری و قدم به قدم

[ad_1]

امروزه گسترش اطلاعات نادرست در شبکه‌های اجتماعی و بسترهای آنلاین به پدیده‌ای رایج اما آسیب‌رسان تبدیل شده است. خوشبختانه روش‌های متعددی برای تشخیص چنین داده‌هایی از سوی سرویس‌های معتبر ارائه شده است. یکی از این راه‌ها، تشخیص عکس های جعلی با جستجوی معکوس گوگل است که می‌تواند سابقه تصاویر مشابه در اختیار کاربر قرار دهد. در ادامه به نحوه استفاده از قابلیت گفته شده در دستگاه‌های مختلف از جمله کامپیوتر و گوشی‌های هوشمند خواهیم پرداخت.

نحوه تشخیص عکس های جعلی با جستجوی معکوس گوگل

در هنگام استفاده از جستجوی معکوس گوگل، کاربر یک تصویر یا لینک مربوط به آن را به جای عبارت متنی وارد می‌کند و موتور جستجو اقدام به یافتن سایر عکس‌های مشابه با آن خواهد کرد. یافتن مشابهت می‌تواند براساس سوژه اصلی موجود در تصویر یا موضوع آن صورت بگیرد. بهره‌گیری از این ویژگی می‌تواند مزیت‌های متعددی داشته باشد که در پایین به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده است.


  • چگونه تاریخچه جستجوهای گوگل را حذف کنیم؟
  • چگونه وب سایت ها را در گوگل کروم مسدود کنیم؟

  1. یافتن اطلاعات بیشتر پیرامون یک عکس خاص. جستجوی معکوس گوگل می‌تواند به کاربران کمک کند تا در صورت عدم آگاهی بتوانند داده‌های بیشتری را پیرامون یک تصویر جمع‌آوری کنند. این اطلاعات می‌تواند شامل جزئیات عکس، نام افراد یا سوژه‌های موجود در آن، مشخصات یک محصول تجاری، نام عکاس، محل ثبت و… باشد.
  2. پیدا کردن موارد نقض حق تکثیر. به دلیل این که جستجوی معکوس گوگل می‌تواند وب سایت‌های منتشرکننده تصاویر مشابه با هم را نمایش دهد، ابزار خوبی جهت یافتن سرویس‌های ناقض حق تکثیر به شمار می‌رود.
  3. تشخیص عکس‌های جعلی و تکراری. گاهی اوقات عکس‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی یا وب سایت‌ها از منابعی دیگر حاصل شده‌اند و با توضیحات نادرست بازنشر می‌شوند. در چنین شرایطی می‌توان با استفاده از جستجوی معکوس گوگل به منبع اصلی دست پیدا کرد و تصاویر جعلی را شناسایی نمود.
بیشتر بدانید :   دیجی‌نکست، کارایا و نیک‌ونچرز در استارتاپ اکتین هم‌سرمایه‌گذاری می‌کنند

شیوه استفاده از جستجوی معکوس گوگل در موبایل

تشخیص عکس های جعلی با جستجوی معکوس گوگل به آسانی در گوشی‌های هوشمند مبتنی بر اندروید و iOS امکان‌پذیر است. البته پیش از شروع این مسیر، باید حتما مرورگر گوگل کروم را روی دستگاه خود نصب کنید. معمولا اپلیکیشن گفته شده به شکل پیش‌فرض روی محصولات اندرویدی وجود دارد و دارندگان آیفون نیز می‌توانند آن را به آسانی از اپ استور دریافت و نصب نمایند.

  • برای شروع، وارد صفحه اصلی گوگل (Google.com) در مرورگر کروم آیفون یا اندروید شوید.
  • در کادر وسط صفحه، یک عبارت مرتبط با تصویری که قصد جستجوی متنی آن را دارید، وارد نمایید و سپس کلید Search یا Enter را بزنید.
  • در میان نتایج جستجو، روی یک تصویر بزنید تا به حالت بزرگ شده تبدیل شود. اگر به شکل پیش‌فرض هیچ تصویری در میان نتایج جستجو به چشم نخورد، وارد تب Images شوید تا تنها عکس‌ها نمایش داده شوند.
تشخیص عکس جعلی با جستجوی گوگل؛ آموزش تصویری و قدم به قدم, لپ تاپ استوک
  • حالا در گوشه بالایی تصویر بزرگ شده، روی آیکن گوگل لنز (مشابه عکس بالا) بزنید. البته در روشی جایگزین می‌توانید انگشت خود را برای چند لحظه روی تصویر نگه داشته و سپس از منوی باز شده گزینه Search image with Google Lens را در اندروید یا گزینه Search Google for This Image را در iOS انتخاب کنید.
  • اکنون کروم تصاویر مشابه با مورد انتخاب شده را در اختیار شما قرار می‌دهد. با این حال اگر می‌خواهید اقدام به استفاده از عکس‌های ذخیره شده روی حافظه داخلی دستگاه خود در جستجوی معکوس کنید، باید به سراغ اپلیکیشن گوگل بروید.
  • بعد از نصب اپلیکیشن گوگل (لینک دانلود در انتهای این قسمت) آن را باز کنید. در ادامه داخل صفحه اصلی اپ روی آیکن دوربین (مثل تصویر پایین) بزنید. همچنین می‌توانید از آیکن دوربین در ویجت برنامه گوگل نیز استفاده کنید.. ممکن است در این مرحله از شما درخواست شود تا مجوز دسترسی به دوربین و گالری دستگاه را به برنامه بدهید.
بیشتر بدانید :   ناسا مأموریت اکسپلورر- 16 را به فضا پرتاب کرد
تشخیص عکس جعلی با جستجوی گوگل؛ آموزش تصویری و قدم به قدم, لپ تاپ استوک
  • در دستگاه‌های اندرویدی می‌توانید روی آیکن دوربین در بالای صفحه بزنید تا بتوانید یک عکس جدید جهت جستجوی معکوس به ثبت برساند. همچنین در قسمت پایینی صفحه قادر به مشاهده تصاویر ذخیره شده در گالری دستگاه خواهید بود و امکان انتخاب آن‌ها را نیز دارید.
  • در آیفون و آیپد، برنامه دوربین به صورت تمام صفحه باز خواهد شد. برای خروج از این حالت و دسترسی به عکس‌های داخل گالری، آیکن قرار گرفته در گوشه پایینی سمت چپ صفحه (سمت چپ کلید شاتر) را بزنید. حالا می‌توانید عکس مورد نظر را از گالری انتخاب نموده و فرایند جستجو را شروع کنید.
تشخیص عکس جعلی با جستجوی گوگل؛ آموزش تصویری و قدم به قدم, لپ تاپ استوک
تشخیص عکس جعلی با جستجوی گوگل؛ آموزش تصویری و قدم به قدم, لپ تاپ استوک
Google

ابزارهای کاربردی

Google

سازنده:
Google LLC
قیمت:
رایگان
دسته بندی:
ابزارهای کاربردی
سیستم عامل:
اندروید و iOS
حجم:
۱۵۲ و ۲۷۹ مگابایت
زبان:
انگلیسی

شیوه استفاده از جستجوی معکوس گوگل در کامپیوتر

تشخیص عکس های جعلی با جستجوی معکوس گوگل در کامپیوتر در مقایسه با گوشی‌های هوشمند کمی آسان‌تر است؛ زیرا کاربران نیازی به اپلیکیشن رسمی گوگل نخواهند داشت و در کنار مرورگر کروم، می‌توانند از سافاری و فایرفاکس هم برای بهره‌مندی از این قابلیت استفاده نمایند. جهت انجام چنین کاری تنها کافی است تا مراحل زیر را در کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود دنبال کنید.

  • در صورتی که تصویر مورد نظر شما به صورت آنلاین در دسترس قرار دارد، به صفحه مربوطه مراجعه کرده و سپس روی آن راست کلیک کنید. اکنون از منوی باز شده گزینه Copy image address را انتخاب نمایید.
تشخیص عکس جعلی با جستجوی گوگل؛ آموزش تصویری و قدم به قدم, لپ تاپ استوک
  • حالا در نوار آدرس مرورگر دلخواه خود عبارت images.google.com را وارد نموده و کلید Enter را بزنید.
  • سپس صفحه جستجوی معکوس تصویر گوگل ظاهر خواهد شد. روی آیکن دوربین مشابه تصویر پایین کلیک کنید.
تشخیص عکس جعلی با جستجوی گوگل؛ آموزش تصویری و قدم به قدم, لپ تاپ استوک
  • اکنون دو گزینه برای وارد کردن تصویر در اختیار خواهید داشت. اگر تصویر مورد نظر روی اینترنت قرار دارد و آدرس اینترنتی آن را در مرحله اول کپی کردید، گزینه Paste image URL را انتخاب نموده و آدرس را در کادر پایین آن وارد کنید. برای ادامه کار روی کلید Search by image کلیک کنید.
  • اگر عکس مورد نظر روی دستگاه شما ذخیره شده است، گزینه Upload an image را انتخاب نمایید و سپس روی گزینه Choose File بزنید. حالا به محل ذخیره شدن تصویر رفته و پس از انتخاب آن روی کلید Open کلیک کنید. همچنین با استفاده از کشیدن و رها کردن عکس به داخل مرورگر نیز می‌توانید آن را بارگذاری نمایید.
بیشتر بدانید :   این بطری ماژولار می‌تواند چای دم کند و خوراکی‌های شما را نگه دارد
تشخیص عکس جعلی با جستجوی گوگل؛ آموزش تصویری و قدم به قدم, لپ تاپ استوک

استفاده از جستجوی معکوس گوگل با برنامه‌های غیر رسمی

برخی اپلیکیشن‌های موبایل به صورت اختصاصی روی ارائه خدمات جستجوی معکوس تصویر به کاربران خود تمرکز دارند و امکانات بیشتری در مقایسه با مرورگر کروم یا اپلیکیشن رسمی گوگل ارائه می‌کنند. برنامه Reversee یکی از همین عناوین است که به صورت پیش‌فرض از موتور جستجوی گوگل بهره می‌گیرد؛ اما گزینه‌های دیگری را هم ارائه می‌کند. این اپ برای اندروید و iOS به شکل رایگان منتشر شده است؛ اما برای استفاده از امکانات پیشرفته آن و انتخاب سایر موتورهای جستجو مثل یاندکس، باید به سراغ نسخه پرمیوم بروید.

تشخیص عکس جعلی با جستجوی گوگل؛ آموزش تصویری و قدم به قدم, لپ تاپ استوک
Reversee: Reverse Image Search

ابزارهای کاربردی

Reversee: Reverse Image Search

سازنده:
Eduardo Rocha
قیمت:
رایگان – با پرداخت درون برنامه‌ای
دسته بندی:
ابزارهای کاربردی
سیستم عامل:
اندروید و iOS
حجم:
۲ و ۹ مگابایت
زبان:
انگلیسی

سوالات متداول درباره تشخیص عکس جعلی با جستجوی گوگل

تشخیص عکس های جعلی با جستجوی معکوس گوگل چگونه عمل می‌کند؟

گوگل می‌تواند تصاویر مشابه با عکس وارد شده در کنار توضیحات بیشتر را جهت شناسایی موارد جعلی در اختیار کاربران قرار دهد.

تشخیص عکس های جعلی با جستجوی معکوس گوگل چگونه قابل استفاده است؟

کاربران می‌توانند از اپلیکیشن رسمی گوگل یا سایر عناوین مثل Reversee در موبایل یا صفحه اصلی جستجوی معکوس در کامپیوتر جهت بهره‌مندی از این قابلیت استفاده کنند.

تشخیص عکس های جعلی با جستجوی معکوس گوگل چه کاربردی دارد؟

جستجوی معکوس گوگل می‌تواند جهت یافتن اطلاعات بیشتر پیرامون عکس‌ها، یافتن موارد نقض حق تکثیر و شناسایی عکس‌های جعلی مورد استفاده قرار بگیرد.

[ad_2]
منبع دیجیتاتو

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.