اخبار

ارتش آمریکا بالون «جاسوسی» چین را در حریم هوایی خود منهدم کرد + ویدیو

ارتش آمریکا بالون «جاسوسی» چین را در حریم هوایی خود منهدم کرد + ویدیو, لپ تاپ استوک

[ad_1]

ارتش آمریکا به‌تازگی بالونی را در آسمان ایالات متحده ساقط کرده که در رسانه‌ها با عنوان بالون جاسوسی چین معرفی شده است. این بالون در بخش‌هایی از ایالت کارولینای شمالی و جنوبی در حرکت بود و با شلیک پدافند آمریکا به زمین کشیده شد. وزارت خارجه چین اما نظر متفاوتی نسبت به این بالون دارد.

به‌ گزارش CNBC، ارتش آمریکا روز شنبه بالون مشکوکی را که چند روزی بود در آسمان این کشور حرکت می‌کرد، ساقط کرد. «لوید آستین»، وزیر دفاع ایالات متحده، در بیانیه‌ای دراین‌باره گفت یک جنگنده آمریکایی در عملیاتی به فرمان «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، این بالون را به زمین کشاند. لوید مدعی است که این بالون توسط دولت چین برای جاسوسی از سایت‌های راهبردی ایالات متحده استفاده می‌شده.

در بیانیه وزارت دفاع آمریکا گفته شده است که جو بایدن چهارشنبه هفته گذشته مجوز انهدام این بالون را با حفظ شرایط ایمنی برای شهروندان صادر کرده بود. تصاویر و ویدیوهایی که از این وسیله منتشر شده است، نشان می‌دهند که بالون چین به‌اندازه سه اتوبوس مدرسه بوده و در زمان شلیک انفجار کوچکی را تجربه کرده است. ایالات متحده قرار است بقایای این بالون را از دریا گردآوری کند.

به‌موجب این عملیات، پروازهای هوایی در این منطقه به‌صورت موقت متوقف شدند. این بالون مشکوک اولین‌بار روز چهارشنبه در بیلینگز، مونتانا دیده شد و قرار بود همان روز ساقط شود، اما به‌دلیل خطراتی که ممکن بود به‌وجود بیاورد، انهدام بالون تا دیروز به‌ تعویق افتاد.

چین می‌گوید بالون آن‌ها جاسوسی نمی‌کرده است

وزارت خارجه چین روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که بالون آن‌ها یک بالون هواشناسی غیرنظامی بوده که اهداف علمی را دنبال می‌کرده و از مسیر خود خارج شده است. این وزارتخانه ادعا می‌کند که این اتفاق به‌شکل غیرقابل‌پیش‌بینی و غیرقابل‌اجتناب رخ داده است و مسئولیتی متوجه آن‌ها نیست.

بیشتر بدانید :   «نقاط آبی کم‌رنگ» مثل زمین شاید تنها ۱ درصد از دنیاهای قابل سکونت را تشکیل دهند

بااین‌حال، مقامات آمریکایی همان شب در واکنش به این ادعا اعلام کردند که این بالون به‌وضوح یک بالون جاسوسی بوده که بر فراز سایت‌های حساس پرواز و اطلاعات گردآوری می‌کرده است. یک مقام دولت آمریکا گفت: «حضور این بالون در حریم هوایی ما نقض آشکار اقتدار ما و قوانین بین‌المللی است.»

به‌دنبال این اتفاق، «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه ایالات متحده، سفر خود به چین را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورد. در این سفر قرار بود گفت‌وگوهایی به‌منظور همکاری این دو کشور برای کاهش تنش‌ها صورت گیرد.

[ad_2]

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.